Bosch Verocafe TES50221RW koffiemachine

Gestart door Drambuie, 20 oktober, 2016, 23:11:40

Vorige topic - Volgende topic

Drambuie

Op deze pagina staan in ieder geval de "exploded drawings" van deze machine:
http://www.bosch-home.co.uk/store/spareparts/TES50221RW/TES50221RW/09

Ik ken deze machine (nog)niet:

Meestal zit de "sensor" achter de maalunit in de ruimte waar de gemalen koffie wordt opgevangen; een microswitch wordt ingedrukt bij een bepaalde (vaak instelbare) hoeveelheid gemalen koffie. Als deze switch niet ingedrukt wordt na een bepaalde tijd malen, wordt de maalmotor uitgeschakeld en volgt de melding "bonen bijvullen"!
Oorzaken: onder andere(!) maalunit(-aansturing) defect (soms is de verbinding tussen motoras en maalschijf verbroken), microswitch (of "voelpalletje") defect, koffiekanaal in of na de maaleenheid verstopt/vervuild.
Belangrijk diagnostisch gegeven is of je de maalschijven daadwerkelijk koffie ziet malen.

Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Wido

Hoi Alex,
Hij maalt even en geeft daarna de foutmelding.
Iets van sensors is niet te vinden! Wel de microswitch voor het gemalen koffie laatje en die werkt perfect. Heb de elektronica ook even bekeken: ja er zit ook zo'n beruchte X2 condensator op. Deze is 470nF 305V.  Heb ook spanningen gemeten: ik vind een 5V en een 12V. Lijkt dus okee? Misschien toch maar even de C vervangen??  De (DC-) motor van de maalunit wordt uit de elektronica aangestuurd d.m.v. een thyristor. Wat bedoel je trouwens met dat voelpalletje? Moet ik dat in de maalunit zelf zoeken? Ik zie onderin de maalunit wel een wit schijfje met daaromheen een koperen bus, echter dat ziet er schoon uit en zit ook geen beweging in. Volgens mij is dat de lagering van de maalschijven.

Drambuie

Ha Wido, met "voelpalletje" bedoelde ik het vlakje/schuifje in het gemalen koffie-laatje, dat de door jou al gevonden microswitch bedient. Samen vormen die een "gemalenkoffie volume-sensor".

Het kan inderdaad de condensator zijn; mogelijk kan je de spanningen meten tijdens dat "even malen". Als ze inzakken weet je genoeg, maar uitsolderen en gewoon vervangen (evt. eerst nameten) van de condensator is waarschijnlijker eenvoudiger gezien de vele (veiligheids-) microswitches van open klep, zetgroep, watertank, ed. die je bij het meten aan een open apparaat moet overbruggen.

Het kan ook zijn dat de elektronica de maalmotor beschermt (uitschakelt) als deze teveel stroom trekt, bijvoorbeeld omdat er iets tussen de maalschijven en het maalhuis vastzit. (ik heb er een keer een nietje uitgepulkt)Je verwacht dan echter niet de foutmelding "Bonen bijvullen" Als je het maalwerk helemaal reinigt dan moet de motor in de meest grove maal stand makkelijk gangbaar zijn.

Nogmaals deze machine ken ik niet, maar genoemde oorzaken ben ik wel in andere volautomaten tegengekomen.

Succes, ik hoor graag de afloop.
Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Wido

Ik kan er weer koffie mee zetten. Het was niet de condensator. Door met de maalschijven-instelling te experimenteren is het me gelukt. Het is wel zo dat ie al de bonen bijvulmelding geeft als er nog genoeg bonen inzitten. Als je dan de bonen aandrukt, doet ie het weer even... M.a.w. ik heb het sterke vermoeden dat de elektronica meet welke stroom er loopt door de motor, dus als de motor geen of weinig weerstand heeft zal de stroom afnemen en als je hem blokkeert door een nietje o.i.d. zal de stroom toenemen. Het is dus aan te nemen dat de stroom binnen een bepaalde range moet vallen en dat daarbuiten de motor wordt gestopt en de bonen bijvulmelding komt.  Als je van deze machine het maalwerk uit elkaar haalt, is het dus zaak om goed op te letten hoe de maalinstelling van de schijven is. Er zit wel een nokje en een rode verfmarkering, maar de juiste instelling heb ik daarmee niet kunnen krijgen. Misschien dat ik het maalwerk nog 1 tandje strakker moet zetten, dat ga ik nog proberen.
Overigens: ik heb het probleem en  de vraag over de juiste maalschijveninstelling ook voorgelegd aan de Bosch servicedienst, via hun site. Dat was op 22-10. Nog steeds geen reactie, alleen dat op 24-10 dat de vraag doorgegeven is aan de collega's van de werkplaats.... Update 24-11: nooit meer iets van gehoord, van bosch-contactcenter@bshg.com dus.
Ik interpreteer dat als service-onvriendelijk. Er is nog een lange weg te gaan voordat dit soort bedrijven begrijpen dat ze op die manier uiteindelijk hun eigen glazen ingooien....