Saeco Intuita HD8750

Gestart door Drambuie, 08 november, 2018, 21:11:23

Vorige topic - Volgende topic

Drambuie

Via een PB  >:( kreeg ik van Jan van Schaik onderstaande vraag:

Beste Collega, Heb een via Rep Caf. een Saeco HD8750 aangeboden gekregen. Over het algemeen krijg ik deze apparaten wel gerepareerd. Hier heb ik even geen antwoord op. Hopelijk kun jij me helpen. Het volgende gebeurd. Startknop brandt rood knipperend. Na indrukken start hij op. Doet zijn voorloop en laat de keuze knoppen zien in groen. Na het indrukken van een expresso of gewoon kopje bromt hij even en dan springen alle lampjes knipperend op rood. Resp te weinig bonen, te weinig water enz. Heb de Zetunit helemaal schoongemaakt en ingevet, Filters gereinigd en de condensator vervangen. Ook heb ik de maalunit vervangen met een nog liggend ouder exemplaar. Geen resultaat. Weet jij mogelijk nog een vervolg . Jan

Mijn antwoord:

Hallo Jan,

De bedoeling van een forum is dat je daar je vragen stelt, zodat meerdere 'deskundigen' er op kunnen antwoorden en iedereen kan leren van de vraag en de mogelijke oplossingen (-suggesties).
Het feit dat ik regelmatig op dit forum op vragen reageer is geen vrijbrief om mij via een PB (persoonlijk bericht) als privé orakel te gebruiken.
Ik heb je vraag met mijn antwoord op het forum gezet bij 'Reparatie vragen'! Daar kan je eventueel andere reacties afwachten en de afloop melden.

Ik ken de Saeco/Philips HD8750 niet, maar je verhaal wijst er m.i. op dat er iets mis is met de aandrijving van de zetgroep; de stuurelektronica van de motor, een defecte/geblokkeerde motor (hoor je de motor wel als hij de zetgroep in de juiste stand zet bij het inschakelen?) of aandrijving van de zetgroep of een geblokkeerde of te zwaar lopende zetgroep. Het brommen (van de motor?) zou op de laatste twee opties kunnen wijzen. Een motor die niet kan draaien trekt te veel stroom en de elektronica merkt dit of merkt dat de positie-microswitch niets doet (defect?) en schakelt veiligheidshalve alles uit, met het knipperen van de lampjes als waarschuwing.

Als je, alvorens van alles uit te wisselen, het service manual en de exploded views* erbij had gezocht, was je er achter gekomen dat dit apparaat een service menu heeft met allerlei functie- en component tests!

* eerste hits met Google: https://elektrotanya.com/philips_saeco_hd8750_hd8751_hd8752_espresso_maker.pdf/download.html & https://elektrotanya.com/philips_saeco_hd8750_19_tech_list_1.pdf/download.html
(Het woord  ...processing... verandert na 2 min. wachten in het aanklikbare 'download' (zonder account max 2 downloads per dag)

succes, Alex
Van iets dat stuk is leer je het meest.

jan van schaik

Hoi Alex, Bedankt voor je reactie. Sorry maar het was niet mijn bedoeling om jou persoonlijk te benaderen. Ik heb nog wat moeite om op een forum een vraag te plaatsen en/ of een antwoord te geven. Je suggesties zijn door mij ook gevonden en voor voor zover mogelijk geprobeerd. Echter zonder resultaat. Heb zelfs ondersteuning van philips benaderd. Die hebben ook een aantal suggesties gegeven maar eigenlijk ook niets  nieuws. Uiteindelijk ben ik door deze medewerker doorverwezen naar E-care in Duiven. Deze zouden probleem gevallen van hun ook repareren. Daar werd door een overigens vriendelijke meneer echter meteen aangegeven dat de printplaat dan door hen vervangen werd. Dit leek mij wat kort door de bocht. Ik zou graag willen weten wat er precies stuk is. Vandaar mijn vraag aan mensen die dit mogelijk ook al eens een keer meegemaakt hebben.. Nogmaals sorry voor mijn verkeerde benadering 

Drambuie

Ok Jan, duidelijk, no hard feelings. Ik probeer het (virtuele) repareren buiten het Repair Café zoveel mogelijk in eigen hand te houden. ;) 

Bij een ouder (en eenvoudiger!) model, de Seaco incanto, heb ik vroeger wel eens de powertransistor, die de zetgroepmotor van stroom voorziet, vervangen (inclusief zenerdiode). Eigenlijk toen hetzelfde verhaal: zodra de zetgroep wat moest gaan doen stopte het apparaat en knipperden de ledjes.  Bij het in de juiste positie zetten van de zetgroep bij het inschakelen van het apparaat draait de motor in de andere richting en wordt hij mogelijk via een andere weg van stroom voorzien. Maar zoals ik al zei heb ik geen ervaring met jouw model.

Van zowel Philips als E-care  hoef je niet veel te verwachten die repareren slechts op module niveau (printplaat, motor, thermoblok, etc.)
Er zijn een aantal Duitse Fora die wel de diepte in gaan (component niveau) bijv. saeco-support-forum.de, mogelijk dat je daar wat vindt.
Van iets dat stuk is leer je het meest.

jan van schaik

Bedankt Drambuie. Hebben toch weer andere benaderingen. Heb daar ook een testmodus kunnen uitdraaien. Deze uitgetest en het bleek dat de maalmotor niet inkomt. Zal dus daar verder moeten zoeken. Mogelijk dat jij of andere collega's van RC me nog wat specifiek advies kunnen geven.

sjj

Hierbij als bijlage een Engels talige service manual HD8750