Lage spanning veiligheid's kast. (fotos)

Gestart door claude, 14 december, 2014, 19:46:13

Vorige topic - Volgende topic

claude

Hier zijn enige fotos van onze lage spanning's veiligheit kast  met 2 uitgangen 48V 6A.
NB: repair caf� van Forest / Brussel.

claude

Binnenkant.

Lees Topic "Veiligheid in de repair caf� ?"
Kost: 65� (tweedehand transformator en circuitbrekers)

Repiet

Ik vind het een aardig idee.
Alleen ik vraag mij af, waarvoor gebruiken jullie dit?

Als je uit een defecte stofzuiger de toerenregeling haalt en inbouwt, heb je nog wat meer mogelijkheden

claude

Veel apparaten die geen elektronische bedieningselementen bevatten kunnen worden getest onder 48V.

Dit is het geval voor universele motoren (stofzuigers, boormachines, haardroger, enz ...) of met weerstand (wafelijzers, strijkijzers, broodrooster, enz ...)

Bij een elektronische triac snelheidsregeling, eenvoudig bypass deze sturing met een draad en twee krokodilleklemmen.

Het voordeel van 48V, naast veiligheid, is het apparaat met een lagere vermogen laten werken: dus, minder verwarming voor weerstanden, zodat minder risico van verbranding bestaat, startkoppel van de kleinste motoren, dus minder risico op letsel.

We zouden de diagnose stellen zonder dat het toestel onder spanning gezet wordt, alleen met de ohmmeter.
Maar dit is niet altijd mogelijk.

Ik heb ook gemerkt dat sommige herstellers nog steeds de voorkeur geven aan de diagnose met het apparaat onder spanning.

Daarom is een 48V voeding essentieel voor de veiligheid raisops.

Bert

Ik vraag me toch echt af of dat men nu wel zo veilig werkt, alsdat gedacht wordt.

Want iets op deze manier testen geeft slechts een indicatie of iets in grove lijnen goed zou werken.

Een apparaat testen kun je alleen goed doen onder de bedrijfsspanning. En dan ook nog zonder scheidingstransformatoren.

Te denken is aan een aardfout, die door een scheidingstrafo helemaal verdoezeld wordt. Dat kan dus voor de gebruiker levensgevaarlijk zijn. Want hoeveel huishoudens in Nederland hebben nog steeds geen aardlekbeveiliging? Het kan dus nu zo zijn dat het apparaat  bij het RC dan als goed wordt getest en bij de gebruiker thuis staat er wel 230 volt op de massa!!!

Want een aardfout spoor je niet op met een ohmmeter, daar is de spanning veel te laag voor dat doe je ook met een megger die een meetspanning die hoger is dan de bedrijfsspanning.

Lijkt mij niet wenselijk, ook niet voor de goede naam van het RC.

Want hoeveel randgeaarde apparatuur worden er niet gevoed via niet geaarde wandcontactdozen?

Ook de werking van condensatoren kunnen spanningsafhankelijk problemen geven.

Wat ik echter mis in de testomgevingen die hier beschreven worden is de dodemansknop (als voetdrukknop) die de werk(test) omgeving spanningsloos zet. Zodat bij het eventueel foutlopen van beproeving naar de failsafestand spanningsloos wordt gegaan.

Dit wordt bij mij ook altijd gebruikt bij het werken met de boormachine. Hapt de boor eventueel in het materiaal, dan zorg de schrikreactie tenminste dat de zaak spanningsloos en veilig  wordt.
Groetjes,


Bert

Drambuie

Hallo Bert,

De opmerkingen van Claude (van 31 maart) deels herhalend, ook mijn visie:

Het doormeten van een apparaat met een "aanraakveilige" spanning van 42-48 Volt heeft inderdaad alleen zin bij apparaten / apparaatonderdelen die geen(!) regelelektronica bevatten en puur met mechanische (keuze-)schakelaars bediend worden.

In praktijk zijn dat verwarmingselementen, motoren, verlichting, etc. of apparaten met een combinatie daarvan.

In de bijna 100 honderd RC's heb ik dat slechts 2 maal toegepast; bij een fohn en een haardroogkap, die niet in alle drie de standen goed functioneerden en zo open "veilig" getest en nagemeten konden worden. Omdat ze bij 42 Volt veel minder vermogen opnamen, werden ze, ook zonder de koelende luchtstroom, niet onhanteerbaar heet en evenmin schakelde hun thermische veiligheid ze zelf uit.

Bij het werken/meten aan ingeschakelde apparaten onder 230 Volt spanning geeft het werken achter een scheidingstransformator niet alle (!), maar wel extra veiligheid.


Het testen van de apparaten op isolatiefouten c.q. aardfouten voor het weer verlaten van het RC zou in de meest optimale situatie inderdaad met een Megger ( of, beter nog, met een apparaattester kunnen gebeuren.

Budgetair worden die laatste, dure, apparaten (apparaattesters) vaak door gezond verstand en het testen achter een aardlekschakelaar (en een lichtere tussenzekering) vervangen.


Een dodemanknopconstructie zoals bij veel gereedschappen lijkt een goede tip; ik hecht echter meer belang aan een eenduidige noodknop of voorziening waarmee de werkplek, ook door een ander (in een RC ben je nooit alleen!), spanningsloos gemaakt kan worden.   

Voor alle veiligheidsvoorzieningen geldt in mijn ogen; ze zijn maximaal net zo veilig als de deskundigheid en het veiligheidsbewustzijn van degene, die ze gebruikt.

En aan dat laatste draagt deze discussie mogelijk bij. :)
Van iets dat stuk is leer je het meest.

Bert

Hallo Drambuie,

Voor alle duidelijkheid, ik ben het met je eens wat dat foutzoeken bij de haarfohn en dergelijke apparatuur betreft.

Maar er is voor mij een wezenlijk verschil in allerlei manieren van foutzoeken op een veilige manier en het uiteindelijk testen van het apparaat, dat moet in mijn visie onder de normale bedrijfsomstandigheden gebeuren dus op de volle bedrijfsspanning.

Wat betreft de voedingskist zou ik kiezen voor de optie en- en, dus zowel een dodemansknop met een maakdrukknop in een voetpedaal en een slagdrukker als noodstop. En waar ook zeker een aardfoutschakelaar opzit. Want wie geeft de garantie dat het net in het RC beveiligd is met een aardlek?

Wat betreft de dodemansknop, de reparateur zal het als eerste fout zien gaan en wordt door zijn reactie de installatie al spanningsloos. De bediening van een noodstopknop zal altijd later zijn, maar kan natuurlijk heel goed naast elkaar.

Doordat tegenwoordig in electronische apparatuur zoveel circuits ter voorkoming van ongewenste effecten worden afgefilterd naar aarde, heb ik eigenlijk niet zoveel feducie meer in het nut van een scheidingstrafo, want die geeft mij te veel schijnveiligheid. Want bij aanraking van twee fasen is de klap net zo hard. En via de C's over aarde kun je ook een aardige tik verwachten met een scheidingstrafo.

En het meggeren bij electronische circuits is zowieso niet aan te raden, dus blijft er gewoon op dit gebied maar een oplossing over, en dat is de aardlek meten bij de bedrijfsspanning en een  in bedrijf zijnd apparaat.

Dat je veiligheid zelf maakt, daar ben ik het roerend mee eens. Maar daar moet je ook wel oog voor willen hebben. En gauw, gauw , is daar o.a. een grote vijand van.
Groetjes,


Bert

claude

Hallo,

Ongevallen in het RC kunnen gebeuren; tot nu toe ben ik getuige geweest van 2 omgevallen.
- Een stagiair die geelektrocuteerd is geweest wanneer hij een warmte-pistool onderspanning aan te repareren was.
- Een bezoeker die werd verbrand met een kokende waterstraal van een koffie apparaat die was in herstelling.
Elke ervaren technieker zou zeker zeggen: bezoekers hebben geen toegang in de reparatiewerkplaats.
Maar we willen dat de bezoekers aan de reparaties deel nemen, zonder dat ze enige kennis hebben van veiligheidsmaatregelen.
Dat is de reden, waarom wij de veiligheid moeten bewaken .

Ideaal uitrusting van een elektro - elektronische werkplaats zou  zijn:

- of een 1KVA of groter geisoleerde variac met bipol. 6A automaat als beveiliging van secundair.
- of een 1KVa of groter niet geisoleerde variac met een 1KVA isolatie transformator en 6A automaat

Het zou van nut zijn de mogelijkheid te hebben een 100W lamp in serie te zetten om stroom tot 0,5A te beperken als men, bijvoorbeeld, moet een geschakelde voeding na herstelling testen.

- een 500V isolatie weerstand meter. (megger)

Volgens veiligheidsnormen, spanning lager dan 50V wisselstroom is veilig in normale toestanden (droge skin) en geen speciale bescherming tegen aanraken nodig is.

Al wat getest kan worden met lagere spanning dan 230V zou dan met 50V of lager spanning getest worden.

Ik ga akkoord, elektronische sturingen willen niet werken  met zo'n lage spanning maar u mag deze sturing bypassen met een draad en twee krokodil klemmen.

Als Variac oplossing duur is, hebben we een andere oplossing gekozen: 2 verschillende veiligheidskisten te maken.
- een met een lage spanning (48V) transformator.
- een tweede met een 230/230V scheidingstransformator maar met beperkt vermogen (alleen 250VA).
In deze tweede veiligheidskist, is het ook mogelijk een 100W lamp (met schakelaar) in serie te zetten.
Met lamp in serie, kan men veilig de triac sturingen direct testen, de lamp dient als belasting.

Wat betreft aardfout, de apparaten moeten eerst met 500V isolatieweerstandsmeter getest worden.

NB: er is nog een ander voordeel de test te doen met lage spanning: koppel en sterkte van motoren is beperkt en dat vermindert risico's zich te kwetsen.

CiteerWant iets op deze manier testen geeft slechts een indicatie of iets in grove lijnen goed zou werken.
In 90% van de gevallen, zal het ook met volle spanning werken.

CiteerEn het meggeren bij electronische circuits is zowieso niet aan te raden
Dat is maar geldig voor hoge spanning meggeren.
Met 500V megger, kan electronische circuiten niet beschadigd worden, als ze met 230V x 1,41 = 324V peak moeten werken.

NB: bedankt aan Drambuie voor de duidelijke uitlegging...ik ben franstalig en het is niet zo eenvoudig voor mij in het Nederlands te schrijven.