Digitenne kastje blokjes in beeld of geen ontvangst

Gestart door charles, 14 februari, 2014, 15:32:02

Vorige topic - Volgende topic

charles

Slechte ontvangst TF60000COK


Let op!! Dit geldt alleen voor de TF6000COK en niet voor de TF6500COK !!

Mocht je Topfield TF6000COK single tuner na lange tijd van probleemloos werken, opeens regelmatig blokjes in beeld geven die maar niet weg te krijgen zijn met het verplaatsen van de antenne, dan is er zeer waarschijnlijk een elco in de voeding defect.

Er zijn een aantal methodes om er op een simpele wijze achter te komen of jouw TF6000COK een probleem heeft met de voeding.

Altijd goede ontvangst gehad en opeens slechte ontvangst op alle zenders.
Trek de stekker uit het stopcontact en laat hem er voor 20 minuten uit. Zet je TV aan en stop daarna de stekker weer in het stopcontact. Als je ontvanger niet meteen beeld van de zender geeft zodra de informatiebalk in beeld komt dan is het ook foute boel.
Meet met een voltmeter de spanning op de antenne ingang. Als die lager is dan 4,9 volt dan is het foute boel.
Als de ontvanger je eigendom is dan kan je overwegen om de elco te vervangen.
Op onderstaande afbeelding is de opgengeschroefde ontvanger te zien.( Zie bijlage ) is deze niet aanwezig kan ik hem u toe mailen.



De elco vervangen doe je als volgt:

Trek eerst de stekker van de ontvanger uit het stopcontact.
Schroef  de 5 schroefjes uit de deksel om de ontvanger te openen.
Verwijder de 2 stekkertjes en de 2 schroefjes om de voedingsprint te verwijderen uit de ontvanger.
Je kunt nu eenvoudig de elco vervangen door een beter exemplaar, de waarde is 470�F / 16 Volt. Let wel goed op want de elco is polariteitsgevoelig en heeft dus een + en een -.

Hierna zal de ontvanger het weer goed doen.


Deze Elco's kosten ca � 0,60

Ik heb er al vele zo gerepareerd en is max 15 min werk.


charles

Ik heb ook nog de gegevens van het oude model kastje  de 1100 T dan moet je 2 Elco's vervangen.

Tevens wil ik bij deze doorgeven dat ik een van de vrijwilligers ben van het nieuw op te starten repaircafe in Woerden.

Wij beginnen 1 Maart.

Dus alle idee�n kunnen we best gebruiken.