Zelf stekkerdozen met 10A zekering maken

Gestart door Kaja, 03 juli, 2012, 11:04:20

Vorige topic - Volgende topic

Kaja

Bij het laatste Repair Cafe sprong 2 x een van de zekeringen van het gebouw waar we onze sessies houden.
Dat gaf een hoop problemen omdat we niet zelf de zekeringen konden vernieuwen (zaten in beveiligde afgesloten ruimte).

Je kunt stekkerdozen kopen met een zekering, maar die kosten circa 40 euro per stuk en hebben een 16 Ampere zekering en dat is net zoveel
als de zekeringen van het gebouw, dus geen goede beveiliging.

Ik kon geen stekkerdozen vinden met een 10 A zekering, ook niet op internet.

Mijn oplossing:
Ik kocht zekering houdertjes (10 Ampere) en reserve zekeringen (bij elektronica winkel) en lasdozen (bij de Gamma).
In de doos deksels boorde ik een gat voor de zekering houder en ik knipte het snoer van een stekker dozen door.

Het snoer van de stekker deed ik aan de ene kant in het doosje en het snoer van de stekker doos aan de andere kant.

Doorverbonden via zekering en kroonsteentje en nu hebben we dus stekker dozen met 10A zekering.

Kosten per stuk minder dan 5 euro.

Harry van Someren Repair Cafe Utrecht

Andre

Zit er in de lasdoos ook een trekontlasting voor het snoer?
Dan is het mogelijk om bv met een schroevendraaier bij elektrische delen te komen .
En let op, wijzigingen aan apparatuur, die jezelf doorvoert, ben je zelf verantwoordelijk voor.

Bert

Ik zou er een dot siliconenkit inspuiten is alles veilig en de trekontlasting is aangebracht.
Groetjes,


Bert