Veilig werken volgens NEN3140

Gestart door Repiet, 01 maart, 2016, 19:23:08

Vorige topic - Volgende topic

Repiet

P.A.T.
Een van de voorwaarden is veilig werken.
Voor de RC,s heb ik een schakeling ontworpen die veilig werken verhoogt.

Het gaat over een centraal schakelgedeelte waarop zoveel stekkerdozen aangesloten kunnen worden als er Perilex WC dozen op het centrale deel is gemonteerd.

In het centrale deel zitten   Inschakeldrukknop, Beveiliging , In bedrijf lamp, Noodstop, Nulspanningsbeveiliging, Perilex WC dozen, elektra volgens schema.
In de stekkerdozen is de aan/uit schakelaar vervangen door een Noodstop.

Als alles veilig is kan alleen de daarvoor verantwoordelijke inschakelen.

Er kunnen zoveel Perilex  geplaatst worden als gewenst is .
De snoeren  kunnen zo lang zijn als gewenst is.

Wie meer uitleg wenst of meedenkt  van harte welkom.


Andre

Met dit bericht wil ik een paar opmerkingen maken

Omdat deze schakeling bedoeld is voor andere medegebruikers en een veilgheids risco wil afdekken maakt dat niet ieder ontwerp voldoet.

Op het eerste gezicht werkt de schakeling maar wanneer een draad van de noodstop onderbroken raakt kan er niet meer gestopt of spanningsloos worden gezet.

het nooddrukcircuit wordt niet bewaakt

Voor noodcircuit worden speciale noodrelais gebruikt de schakelingen voor een noodstop worden dubbel uitgevoerd de noodstop is dan geen maak contact maar een breekcontact.

Bert

Net zoals Andre ook al stelde, zou ik voor de noodstop knoppen verbreekkontacten gebruiken en deze in serie zetten in de spoelaansluiting van relais 1

En het relais 2 verwijderen.

Als je alle noodstoppen in serie met de spoel schakelt, dan is het nooit mogelijk dat er spanning doorgezet kan worden als er ook maar 1 noodstop onderbroken is.
Groetjes,


Bert