-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Wido

#1
Update: Heb er toch maar een nieuwe warmteplaat unit in gezet. Het lekken is nu over, en het apparaat staat nu op langeduur-test. Hierbij verklaar ik dit topic afgesloten. Mocht hij toch weer gaan lekken, dan heropen ik het weer.
#2
De tweede in korte tijd! Deze is wat ouder, de klacht is dat hij water lekt aan de onderkant. Na demontage blijkt de warmteplaat de boosdoener. In NL niet te vinden, wel in Dsld: https://www.windhornkd.de/produkte/sage/ersatzteile-und-zubehoer/nespresso/sne500-creatista-uno/167154/heizung-eu/uk/sw-3-polig?c=3590 . Dat kost je dan ongeveer €50. Daarmee is het probleem vermoedelijk opgelost. Maar ik maak me zorgen of de oorzaak misschien toch een te hoge druk in het systeem is, zoals we kennen bij de Magimix als je gewone cups gebruikt in de Lungo stand. Hier lekt de brouwunit overigens helemaal niet. ik ben dus verder gegaan met die warmteplaat aansluitingen, om te kijken of dit simpel op te lossen was met weinig kosten. Daartoe heb ik nieuwe afdichtringetjes bij de firma Technirub besteld. De exacte maat volgens hun maatvoering is 2.65mm x 1.8mm (d1 x d2). De dichts bij zijnde maat die zij kunnen leveren is 2.57 x1.78, Silicone 70 Shore A rood. Dit leverde wel iets verbetering, maar het blijft lekken. Toen van de kunststof bevestigingsnokjes een paar tienden mm afgeslepen, waardoor de aansluitingen wat dichter op de warmteplaat kwamen te liggen. Ook weer iets beter, maar het lekken is niet weg! Misschien zou ik met vloeibare hittebestendige pakking iets kunnen. Wie heeft ervaring met deze apparaten? (het lijkt er op dat ik de eerste ben?) Die warmteplaat komt trouwens bij een nederlands bedrijf vandaan, kijk maar eens hier: https://www.ferrotechniek.com/thick-film-technology/flow-through-heaters/ . Het type in deze machine is de FTH2. Moet volgens hun specificaties 20 bar aan kunnen! Ik ga nog contact met ze zoeken, als dat wat oplevert laat ik het hier nog weten. Het apparaat wordt trouwens niet verder hersteld, maar is aan ons Repaircafe Leusden gedoneerd voor onderdelen.
#3
De CEME V393VN25PAIF Series 588 is inderdaad een 3weg klep. In ruststand is de verbinding naar links (van 1 naar 2, zie nummering op het kunststof onderste gedeelte waar de slangetjes ingekoppeld zitten) gesloten en is er verbinding naar de boven aansluiting. Zodra bekrachtigd sluit de interne plunjer het bovenste kanaal af en de verbinding naar links open. Dat werkt allemaal prima overigens. Het veertje wat in het koppelstuk naar de stoompijp en de sensor de leiding naar de minipomp afsluit heb ik wat uitgerekt waardoor dat klepje dus wat later open zou moeten gaan. Effect op het voortijdig stoppen van de melkschuimer verhitting nihil... de klant heeft intussen bij Nespresso Krups ook niets kunnen bereiken behalve het advies om de opschroef-stoommond van de stoompijp te vervangen door een nieuwe. Deze storing was volledig onbekend, ze hadden er nog nooit van gehoord... Ik betwijfel dat. Hier stopt het onderzoek, de klant gaat hem verder als espressomachine gebruiken en schuimt de melk op met een externe melkschuimer. Zowel klant als ik houden hier een zeer onbevredigend gevoel aan over. Er is nog een lange weg te gaan vrees ik.
#4
Wat de garantie betreft: is een apart verhaal, dit is de 2e machine van de klant met hetzelfde euvel en is daarvoor onder garantie omgewisseld.

Ik mag er voorlopig even mee doen wat ik wil, behalve beschadigen!

De klant probeert deze machine opnieuw te claimen.

Tot daar meer over los komt proberen we de techniek te doorgronden....

Ben dus "even" bezig geweest om het hydraulische schema te reverse engineeren.
De werking van de 230V kleppen is me niet helemaal helder, moet de specs nog zien te vinden.

Ik vermoed dat in ruststand alles afgesloten is en bekrachtigd alles met elkaar verbonden.

De druk of temperatuursensor op de stuurplaat: wat het is kan ik er niet aan ontdekken.

Ik ga de mini pomp nog een keer uitbouwen en demonteren - heb hem al op een externe 12 Volt aangesloten, het ding maakt dacht ik onderdruk, misschien te weinig; en ook de grote Ulka pomp checken door op 230V aan te sluiten met een paar slangetjes en een emmer enz.

Eigenlijk vermoed ik dat de elektronica weer de boosdoener is, dus de display printplaat.
Er zit dus echt maar 1 thermoblok in, ik vind de weg van het hete water behoorlijk lang om hete stoom te krijgen, voor de koffie valt het nog mee.
#5
Het is weer raak, weer een mij onbekende machine die ik niet kan repareren!

Klacht is dat de melkschuimer voortijdig stopt met de melding: "bevestig het stoom mondstuk terug op de stoompijp" die zit er natuurlijk gewoon op.

Je haalt dan dit onderdeel omhoog zodat de switch bediend wordt en dan is de melding weg, maar blijf je zitten met koude niet geschuimde melk.

Op de printplaat zitten een blauw en een wit stekkertje, deze gaan resp. naar het verwarmingselement en de melkbekersensor.
Deze gemeten, lijken goed.
 
Beide zijn bij koud 75 tot 80 KOhm en bij heet gezakt in waarde tot rond de 20 KOhm.

De pomp lijkt verdacht, maar expresso maken gaat prima en de temperatuur van de koffie is ook goed, rond de 58 graden.
Ook de verwarmingsplaat uitgebouwd, alles ziet er goed en als nieuw uit en geen lekkages.

Er zit maar 1 zo een plaat in en ook maar 1 pomp.

Door middel van 2 230 Volt schakelkleppen wordt het hete water of naar de bouw unit of naar de stoompijp geleid.
Er zitten ook nog 2 soort van geregelde kleppen met instelbare veerdruk in deze leidingen.

Geen idee hoe dat werkt, de exploded view info! Is niet te vinden!
Iemand die hier al meer van weet??
#6
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
25 februari, 2024, 18:08:36
De stuurkaart welke volgens mij de boosdoener is kun je kopen bij Meurs Electronika.
link: https://shop.meurselectronica.eu/nl/index.php?controller=search&s=MIS8030001735

Het dingetje kost daar €112.79  plus verzendkosten.

Ik ga met de eigenaar overleggen. 

Contact met de klantenservice van Krups Nespresso (=WMF ?? beluister de ijzeren Mien maar eens) leverde niets op, zij verwijzen je naar hun reparatieservice E-Care Reverse Logistics B.V.

Wordt misschien nog vervolgd.
#7
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
03 februari, 2024, 19:33:00
Vervolg:
Verder onderzocht de condensatoren op de stuurprintplaat: alles gemeten in de schakeling.
C44-parallel aan C19 =2100microF: C47 (4u7) hier ook parallel aan: ok.
C48-parallel aan C27, C35: 3x 220microF = 600microF: ok
C1 + C25:  2 x 10uF parallel =20uF: ok
C16 + C59: 2 x 1000uF parallel: ok
C47: 1uF 305V X2: ok. C28:.33uF 275V X2: was nog 240nF vv, ok nu.
Geen effect op werking helaas.

Ook heb ik de truc uitgehaald om de connectors van de stuurplaat 1 voor 1 los te halen en kijken wat voor melding, en of er wel een foutmelding komt: bij de NTC sensors en de waterdistributor kwam de melding "haal de stekker even uit het stopcontact".
Dus de processor reageerde daar in ieder geval wel op.

Henk 2: Ik ga nu eerst eens de klantenservice van Krups benaderen, helpt dat niet, gaan we pogen dieper in die organisatie lastige vragen te stellen.

Het opbakken van de processorplaat laat ik nog even achterwege, is m.i. ook zinloos want processor werkt wel.
#8
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
03 februari, 2024, 13:00:59
Thermoblok: weerstand coffeeheater 37.7 ohm;
Steamheater 56.3 ohm;
Steam NTC: 135KOhm;
Coffee NTC: 130KOhm (bij omgevingstemp  19 gr C, machine lang uit);
Weerstand DC motortje voor tandwielkast: 92 Ohm;
Weerstand 230V Grindermotor: 145-163 Ohm afhankelijk van stand rotor natuurlijk.

m.a.w. de thermische weerstanden en NTC's en de motoren zijn ok.

Toch maar "even" verder uitgebouwd (wat een ramp om daar fatsoenlijk bij te komen.
(alles moet zowat uit elkaar) bracht niets nieuws.

Alle microswitches ook gecontroleerd op goede werking.
#9
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
23 december, 2023, 15:17:15
Staan niet bol.
Zou niet best zijn, na amper 3 jaar....
#10
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
22 december, 2023, 13:44:51
Ik zal binnenkort de truc met verhitten gaan uitproberen.
Eerst overleg met de eigenaar!
Ik zal daar mijn hete lucht soldeerstation voor gebruiken, daarvan kan je de temperatuur van de luchtstroom instellen.
Blijft riskant.
Prijs van het bord zoek ik nog naar.
Misschien tegen beter weten in, zal ik ook nog een mail naar Krupps.nl proberen.
Gaat even duren, kerst en zo...
Dus even geduld graag,

mvg Wido-Leusden
#11
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
19 december, 2023, 22:06:08
Natuurlijk.
Werkt niet.
Bijgaand foto's van het display printje.
De CR2032 cel heeft ruim 3 Volt, is dus ok.
Op deze print zit ook nog een 3V3 low drop regulator voor de processor op de achterkant.
Rene, De truc om de knoopcel eruit te halen en dan factory reset werkt ook niet.
#12
Reparatievragen / Re: Koffiemachine Krups EA873
17 december, 2023, 22:45:22
Heb de X2 c's eerst gecheckt, de zwarte linksboven is 1 microFarad (X2) en de gele ontstoor c over de 230V was gezakt naar.22, ipv .33, dus die heb ik maar vervangen, maar die heeft zeker geen effect verder op de werking.

Hoogstens kun je concluderen dat in de 3 jaar dat deze machine oud is er vrij veel pieken op het net langsgekomen zijn.

Achter de brugcel komt 310 Volt DC tevoorschijn, achter de secondaire spoel komt 5V en 30V.

Wat die zwarte C doet ben ik nog niet achter.

Lijkt echt op een software storing.
#13
Reparatievragen / Koffiemachine Krups EA873
15 december, 2023, 23:29:11
Bij ons Repaircafe Leusden werd deze machine vorige week aangeboden.

Hij heeft als REF: EA873810/700-4020. Ik neem dus aan bouwjaar 2020 (vind ik ook op de ULKA pomp).

Ziet er  als nieuw uit.
Probleem: Start op met de melding Bezig met spoelen... en de balk onder brandt rood.

Maar er gebeurt niets.
In het display zit dus een printplaat met een processor en ook een CR2032 lithium cel.

Meestal helpt het door deze batterij te verwijderen en dan opnieuw op te starten, zodat deze processor gereset wordt.
Natuurlijk eerst de boel stroomloos en checken of alle spanningen op de stuurprintplaat verdwenen zijn voordat je weer iets aansluit.

Maar dat helpt hier niet.

In diverse reviews komt deze melding ook vaker naar voren, maar niemand heeft een oplossing.

Iemand ideeën?

Groet, Wido.
#14
In deze nog relatief jonge machine was
-1) de maalunit vastgelopen
     Reden onbekend, geen sporen van metalen delen o.i.d. in de grinder.

-2) ook defect: de verdeeleenheid + doseereenheid. 

Deze wordt aangedreven door een 24V?- motortje met een tandwielvertraging.

Hierin was het laatste (zwarte) tandwiel stukgedraaid. Ook na vervanging van deze defecte delen door nieuwe deed de machine nog helemaal niets, alleen alle 5 leds brandden en het display gaf een 8. 
Na enige tijd gingen de leds uit. De X2 condensator bleek nog goed, en spanningen klopten ook -zover na te gaan want geen schema-! 

De microcontroller wilde kennelijk niet meer opstarten. Oplossing bleek dan ook het vervangen van de elektronica module MS-5949160. Daarna draaide alles weer naar wens.
Punt van kritiek: van deze machine is behalve de gebruikershandleiding helemaal niets te vinden;
de krups service organisatie geeft hierin niet thuis.
De onderdelen zijn ook nog eens behoorlijk duur, het weer in orde maken van deze machine kostte meer dan 150 euro.

Mijn advies:  koop geen krups!
#15
De klacht was: na aanzetten blijven de koffielampjes beurtelings knipperen.
De oorzaak bleek het relaisje op de printplaat te zijn: model HF3FD-1 048-HS3F. 

De inwendige spoel bleek defect. Dit relais schakelt de boiler aan en uit.

Dit exotische model relais is niet meer verkrijgbaar. Bij Conrad was een alternatief te vinden: artnr 503245, omschr. 36.11.9.048.4001.

Dit 48V relais heeft 1 pootje teveel, het makkelijkste is bij de montage deze plat te vouwen. Dit type Nespresso is uit 2007. Een vrij simpele en m.i. degelijk koffiemachientje zonder toeters en bellen.

Er zit bijv. ook geen sensor in voor het waterniveau. De latere modellen hebben geen relais meer, maar triacs.

De beruchte X2 condensator zit hier ook in: dat is hier C2 van .68uF. Deze maakt deel uit van het 47 Volt circuit voor de relais aansturing; de 5 volt voor de processor wordt er ook van gemaakt. Maar die C was nog in prima staat.
#16
Ik kan er weer koffie mee zetten. Het was niet de condensator. Door met de maalschijven-instelling te experimenteren is het me gelukt. Het is wel zo dat ie al de bonen bijvulmelding geeft als er nog genoeg bonen inzitten. Als je dan de bonen aandrukt, doet ie het weer even... M.a.w. ik heb het sterke vermoeden dat de elektronica meet welke stroom er loopt door de motor, dus als de motor geen of weinig weerstand heeft zal de stroom afnemen en als je hem blokkeert door een nietje o.i.d. zal de stroom toenemen. Het is dus aan te nemen dat de stroom binnen een bepaalde range moet vallen en dat daarbuiten de motor wordt gestopt en de bonen bijvulmelding komt.  Als je van deze machine het maalwerk uit elkaar haalt, is het dus zaak om goed op te letten hoe de maalinstelling van de schijven is. Er zit wel een nokje en een rode verfmarkering, maar de juiste instelling heb ik daarmee niet kunnen krijgen. Misschien dat ik het maalwerk nog 1 tandje strakker moet zetten, dat ga ik nog proberen.
Overigens: ik heb het probleem en  de vraag over de juiste maalschijveninstelling ook voorgelegd aan de Bosch servicedienst, via hun site. Dat was op 22-10. Nog steeds geen reactie, alleen dat op 24-10 dat de vraag doorgegeven is aan de collega's van de werkplaats.... Update 24-11: nooit meer iets van gehoord, van bosch-contactcenter@bshg.com dus.
Ik interpreteer dat als service-onvriendelijk. Er is nog een lange weg te gaan voordat dit soort bedrijven begrijpen dat ze op die manier uiteindelijk hun eigen glazen ingooien....   
#17
Hoi Alex,
Hij maalt even en geeft daarna de foutmelding.
Iets van sensors is niet te vinden! Wel de microswitch voor het gemalen koffie laatje en die werkt perfect. Heb de elektronica ook even bekeken: ja er zit ook zo'n beruchte X2 condensator op. Deze is 470nF 305V.  Heb ook spanningen gemeten: ik vind een 5V en een 12V. Lijkt dus okee? Misschien toch maar even de C vervangen??  De (DC-) motor van de maalunit wordt uit de elektronica aangestuurd d.m.v. een thyristor. Wat bedoel je trouwens met dat voelpalletje? Moet ik dat in de maalunit zelf zoeken? Ik zie onderin de maalunit wel een wit schijfje met daaromheen een koperen bus, echter dat ziet er schoon uit en zit ook geen beweging in. Volgens mij is dat de lagering van de maalschijven.