-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Drambuie

#21
Nespresso CUPHOUDER uit de zetgroep van een Kitchenaid Artisan KES0503 of 5KES0503 gezocht.
Desnoods de hele zetgroep (deze is niet meer in de handel verkrijgbaar)

YouTube instructie hoe een donor gedemonteerd kan worden: Demontage

De toegevoegde foto's laten het apparaat en defecte cuphouder zien (Op één foto is een witte wig in de cuphouder geduwd om de met het blote oog vrijwel niet te ziene haarscheuren zichtbaar te maken; hieruit spuit het hete water bij het koffie zetten)
#23
Ik je vraag nog actueel?
Ik heb een mogelijke donor binnen gekregen: Een Krups KP160 Dolce Gusto Genio 2. Mogelijk zit daar hetzelfde veertje in. zie afbeelding.

Groet Alex, Breda
IMG_20230127_230052870.jpg
#24
Mogelijk heb je aan deze video wat. De veer is soms alleen verbogen!
Veer diffuser terug buigen
#25
Kijk de drie druktoetsjes op de print na, als deze continu geleiden doordat er vocht in gekomen is zou dit de oorzaak kunnen zijn. 
#26
Het praathuis / Re: scheidingstrafo
20 oktober, 2022, 16:04:51
Bert, een Technische Hogeschool (inmiddels Universiteit) en twee Universiteiten zullen zich vast wel kunnen vinden in jouw kwalificatie als "opleiders van een autodidact" en veiligheid is steeds een onderdeel van "mijn vak" geweest.

Onjuiste aannames zijn ook een vijand van veiligheid!

Ik blijf nuanceren dat er meer veilige wegen naar Rome (c.q. veilig werken in het Repair Café) zijn, maar jouw wijze van 'modereren' op dit forum vormt voor mij geen stimulans die wegen hier nog verder te gaan bediscussiëren.

Alex
#27
Het praathuis / Re: scheidingstrafo
13 oktober, 2022, 18:45:31
Bert, ik heb geen trek in een inhoudelijke welles-nietes-discussie (zeker niet met een "moderator" en mijn eerdere ervaringen).

Een aantal zaken wil ik wel rechtzetten, omdat die mijzelf of mijn tekst betreffen:

Waar zeg/schrijf ik dat "ik aan een scheidingstransformator wil vasthouden"?
Ik vind alleen jouw argumentatie ertegen te kort door de bocht, zonder dat ik aan het belang van de aardlekschakelaar iets wil afdingen.

Je bent het niet eens met:
Citaat van: Drambuie op 10 oktober, 2022, 22:11:24echter tweedehands hebben wij er prijzen tussen 50 en 100 euro voor betaald. (Op veilingen en Marktplaats, zeker toen er nogal wat bouw- en installatiebedrijven omvielen.)
En uitgesmeerd over de vele gebruiksjaren is dat een zeer welbestede investering.
Ik denk dat je alleen valt over het woordje "welbestede"

Helaas heb je je weddenschap verloren!
Sterker nog wij hebben apparatuur om vaste en losse aardlekschakelaars te testen op afval-stroom en afval-snelheid en doen we dat ook.

"Voor een gemiddelde waterkoker van 2200 watt is dit toch wel aan de krappe kant en bij motoren met hun  grote aanloopstromen zal dit zelfs onvoldoende zijn en zal je al moeten testen met een softstart schakeling."
Ik heb nog nooit bij het nakijken of repareren van een waterkoker er onder spanning(!) aan hoeven meten. Als een klant vertelt dat de stoppen doorslaan (ook al bedoelt hij de aardlekschakelaar) dan is een aardlek of kortsluiting met metingen te achterhalen voordat we het apparaat aan het net hangen. We hebben zelfs een apparatentester kunnen regelen voor dit doel.
Een scheidingstransformator werkt juist als softstarter bij grote aanloopstromen.

Het verhaal over netvervuiling en filters is hier niet relevant omdat de toepassing van scheidingstransformatoren om storingen op het net uit te filteren hier niet aan de orde is.

Ik hoop dat de Arbowet behalve het zonder hulpmiddelen niet mogen tillen van gewichten grote dan 23 kg. ook wat betreft andere veiligheidsaspecten leidend voor je is.

De enige keer dat "scheidingstransformator" wordt genoemd in jouw leessuggestie die puur over de aardlekschakelaar gaat is in een link eronder naar de Wikipedia-pagina erover, waarin ik niets van jouw bezwaren er tegen terug vind.

De grootste vijanden van veilig werken blijven in mijn ogen onwetendheid, eigenwijsheid en onzorgvuldigheid en haast of gemakzucht.

Alex


#28
Het praathuis / Re: scheidingstrafo
10 oktober, 2022, 22:11:24
Bert, zonder aan jouw mening een decennium te willen plakken, wil ik die wel wat nuanceren:

Ook bij een aardlekschakelaar kan het tegelijk vastpakken van TWEE polen dodelijk zijn zeker als geen goed contact met de aarde maakt.

Aan een scheidingstransformator van ca. 2000 VA (Dat is de meeste gevallen ruim voldoende; aan kachels kookplaten hoef je doorgaans niet te meten als ze onder (net-)spanning staan) hangt nieuw inderdaad een flink prijskaartje, echter tweedehands hebben wij er prijzen tussen 50 en 100 euro voor betaald. (Op veilingen en Marktplaats, zeker toen er nogal wat bouw- en installatiebedrijven omvielen.)
En uitgesmeerd over de vele gebruiksjaren is dat een zeer welbestede investering.
 
Als het een ringkern model betreft valt het gewicht mee en de zwaarste met normale trafo was tot nu toe 25 kg en die hebben we dan ook op een hondje gemonteerd.

Het is of een aardlekschakelaar of een scheidingstransformator gebruiken. Bij een een aardlekschakelaar, ook al gebruik je een lichtere en/of snellere, blijft het altijd de vraag welke er als eerste uitvliegt; de losse achter het stopcontact of die in de meterkast. (Check altijd wel even of de door het RC gebruikte groepen inderdaad met een aardlekschakelaar beveiligd zijn!)

Geen van deze veiligheidsmiddelen en net zo min een lichtere/snellere voorschakelzekering, garanderen absolute veiligheid. Die wordt immers voor het grootste deel bepaald door de reparateur die weet wat hij doet en de veiligheidsmiddelen juist gebruikt.

Het slepen met een dode of bewusteloze reparateur is altijd nog een stuk zwaarder dan een scheidingstransformator. Veilig werken blijft een gewichtige zaak. :-)
 
Alex, Repair Cafés Breda
#29
Reparatievragen / Re: Watertank Senseo
07 oktober, 2022, 12:18:45
Zo te zien een afwijkend model tank, zelfs voor de oude 7800.
Normaal zit er niet een aparte houder voor het drijvertje in. (maakt in dit geval demontage wel makkelijker)
Ik denk dat in dit geval het clipje de hele houder op een pennetje op de bodem vastklemt.
Het magneetje zit doorgaans bovenin het drijvertje, maar dat kan je checken met de positie van de Hall-sensor of het reed-relais in het huis.

Mogelijke oorzaken jouw probleem:
Sensor in het huis zit niet op de juiste plaats (verschoven door openen of val)
Magneetje te zwak. (polariteit mag niet veel uitmaken)
Magneetje zit niet in juiste positie/plaats in drijvertje en zit niet voor de sensor bij voldoende water in de tank.
Afstand tankwand met drijvertje te groot t.o.v. sensor (slecht passende tank)
Drijfvermogen drijvertje te gering, normaal zit er alleen lucht in.

Succes.
#30
Wat bedoel je met 'ongecontroleerde' besturing?
Een goede stuurprint kan ook disfunctioneren als de voedingspanning er van 'instort' als bijvoorbeeld de liftmotor aangestuurd wordt.
Weet je zeker dat dat niet het geval is?

NB: Er zit 5 jaar garantie op! (Indien nog geldig betekent dat bij ons: retour leverancier/fabrikant!)
#31
Gereedschap / Re: Pro Tech Toolkit IFIXIT
28 mei, 2022, 18:06:17
Ga even na of hier nog iets van geldt of dat er een andere vorm van korting mogelijk is. :)

https://www.repaircafe.org/samenwerking-stichting-repair-cafe-en-ifixit/
#32
Ik denk dat het vooralsnog praktischer is om aan dit forum een rubriek 'Onderdelen gezocht' toe te voegen waarin men een oproep kan plaatsen om een onderdeel (of donor apparaat) te vinden alvorens het nieuw te bestellen (als dat al mogelijk is).
Handig is dan wel om je (woon)plaats te vermelden, soms kan men dan helemaal portokosten vermijden.

Alex
(en ja, ik heb gezien dat de post uit 2017 is!  :))
#33
En ik was nog nieuwsgierig of en hoe je het nu opgelost hebt! :-\

Helder water: haarscheur in of beschadigde rand cuphouder, overdrukventiel in zetgroep defect, lekkage in aanvoer druklijn (haarscheurtjes in plastic van zet-unit), versleten 0-ringen. (Verkeerde zetgroep of verkeerde montage ervan)
Deels koffie, deels helder water: combinaties van lekkages, verstopte uitloop
Voornamelijk koffie: uit/overloop mechanisme defect (niet alle types), uitloop verstopt

Ik heb het over lekken in of bij opvangbakje.
Citaat van: Drambuie op 13 april, 2022, 12:13:55
Piet,

De enige manieren waarop er 'druk' in de capsuleruimte achter kan blijven zijn dat de cup niet of (onvoldoende) aan de bovenzijde geperforeerd wordt.
Oorzaak: te veel koffiedrab tussen de piramides van de aandrukplaat of onvoldoende druk opbouw door de pomp.
Of dat de koffie na(!) de cup te moeilijk wegstroomt; gaatjes in de piramideplaat of de ruimte er achter verstopt. Ook de uitlooptuit kan (deels) verstopt zijn waardoor er koffie terugloopt.

Het restwater uit de capsuleruimte is doorgaans helder, de andere oorzaken geven bruine lekkage.

Succes, Alex

#34
Citaat van: Piet van Dorssen op 10 mei, 2022, 10:21:38
Het water dat aan de voorkant van de lekbak naar beneden stroomt is schoon water. De uitloopkanaaltjes van de uitloopkap zijn schoon en open. De brouwunit is nieuw.
Rara.
Stromend schoon water??? Zit de juiste(?) nieuwe zetgroep goed gemonteerd boven (in?) het gat waardoor de gebruikte cup naar beneden valt?
Het moet toch te zien zijn waar het water vandaan komt (zie afbeelding)!
Laat de opvangbak voor de gebruikte cups eens weg en kijk met een spiegeltje waar het water precies vandaan komt.
(Smeer het randje bij de pijl eens in met wat siliconenvet; mogelijk 'krult' het water door adhesie naar voren over de rand van het bakje.)

Zonder de machine in handen te hebben geef ik het 'zo op afstand' op.
#35
Henk 2

Het plastic gedeelte van de brouweenheid zit vaak met een soort bajonetsluiting op het metalen thermoblok vast.
(Ik herken op jouw afbeeldingen de brouwgroep niet direct als die van een M105 Inissia, maar mogelijk is er ook sprake van een bajonet-verbinding)

Bij de rode pijl in de afbeelding steekt een zwart plat borgnokje van het plastic huis in het metaal; dit (en eenzelfde nokje aan de andere kant?) moet je iets omhoog wippen met een kleine platte schroevendraaier o.i.d. en dan kan je het plastic huis met een kleine slag los draaien. (Gaat waarschijnlijk zwaar omdat er kalk van de lekkage tussen zit)
Tussen het plastic deel en het metalen uitloopbuisje van het thermoblok zit een verbinding met 1 of 2 O-ringetjes. Als je geluk hebt zijn deze ringetjes versleten, maar mogelijk is het plastic huis gescheurd waar het om de 0-ring(en) klemt en dan moet je op zoek naar een donor.

PS. je had beter een nieuwe post kunnen aanmaken, omdat het over een ander apparaat gaat, zo 'kaap' je het draadje van een ander en sticht je verwarring!   :(


Red: Bericht gesplitst
#36
1) Om de cup zit na het koffiezetten altijd nog een kleine hoeveelheid schoon(!) water die bij het openen samen met de gebruikte cup naar beneden valt.
2) In de uitloopkap (zie afbeelding) blijft soms ook wat slappe koffie staan, zeker als de uitloop kanaaltjes verstopt zijn.
(pijpenrager vanaf verticale pijl in elk gaatje naar boven steken)

Mijn onbeantwoorde vraag of het lekken alleen helder water betreft, of iets bruinig (water + slappe koffie) of bijna koffie is blijft relevant.

 
#37
In de (nieuwe) zetgroep zit een terugslagventiel dat pas open gaat bij voldoende druk opbouwen door de pomp. (Dit ventiel voorkomt dat er na het zetten koffie terugloopt naar het thermoblok en de pomp.) Dit ventiel gaat pas bij hoge druk open, het is dus niet zo waarschijnlijk dat er vanuit de leidingen nog water spuit.

Ik meen dat bij dit model dit terugslag ventiel ook open gaat als je de cup handel helemaal omhoog en dan nog een klein stukje naar achteren drukt. Dit is om de pomp zonder tegendruk van water te voorzien als hij het zelf niet aanzuigt ('Primen'). Mogelijk is de handel niet geheel juist gemonteerd of drukt de drukleiding door onvoldoende bewegingsruimte het ventiel open in geopende stand van de handel. (Doe de handel na het koffie zetten eens heel langzaam open en let op wanneer het spuit.)



   
#38
Piet,

De enige manieren waarop er 'druk' in de capsuleruimte achter kan blijven zijn dat de cup niet of (onvoldoende) aan de bovenzijde geperforeerd wordt.
Oorzaak: te veel koffiedrab tussen de piramides van de aandrukplaat of onvoldoende druk opbouw door de pomp.
Of dat de koffie na(!) de cup te moeilijk wegstroomt; gaatjes in de piramideplaat of de ruimte er achter verstopt. Ook de uitlooptuit kan (deels) verstopt zijn waardoor er koffie terugloopt.

Het restwater uit de capsuleruimte is doorgaans helder, de andere oorzaken geven bruine lekkage.

Succes, Alex
#39
Als je met 'overtempswitches' de 2 clixons bedoelt die in serie staan met het element: Deze zitten deze daar ter beveiliging tegen het te heet worden van het element en de boilerbodem. (Dit gebeurt eigenlijk alleen bij droogkoken en niet structureel in het kader van de temperatuurregeling!) Het kan zijn dat een van deze clixons defect is en te vroeg (bij een te lage temp al uitschakelt. Dit zou je in bedrijf kunnen meten mits in een veilige setting! of door de losse boiler leeg en open gelijkmatig op te warmen (bijv. in een goede oven met thermostaat).
Vervanging door een zelfde type (openings-temp staat er (in code?) op) sluit deze oorzaak ook uit en is wat eenvoudiger uit te voeren.

De temperatuur en daarmee de stoomdruk(=hoeveelheid stoom) wordt geregeld door de elektronica die als sensor de NTC heeft en de stoomhoeveelheid instelling om de max. temp te regelen. Mogelijk is er iets mis met de instelling van deze max temp (stoomhoeveelheid) en staat hij te hoog waardoor de clixon(s) geactiveerd worden.

Een te kleine hysteresis kan (ook) veroorzaakt worden door een te laag water niveau (te kleine buffer; temp schiet door bij opwarmen) of een te dicht bij het element geplaatste NTC (in plaats van de temperatuur van het water te regelen regel je de temperatuur van het element dat veel sneller de max bereikt!)

Dat het 'systeem niets meer doet als je de boiler handmatig (deels?) met water vult' verbaast mij (lijkt mij eerder een losse aansluiting bij het testen)

Zo op afstand zijn mijn ideeën uitgeput; gezien de leeftijd van het apparaat zou ik(!) het ook om veiligheidsredenen (verwarmen, stoom onder druk, etc.) er bij laten en zeker geen modificaties aanbrengen.

#40
De boiler raakt normaal nooit helemaal leeg omdat er minimaal een bodempje water nodig is om de warmte van het element op de bodem van de boiler gelijkmatig te verdelen. (Bij 'droogkoken' brandt het element vrij snel door omdat het lokaal te heet wordt.)
Zolang er voldoende water in de boilers zit zal de (boiler/water-)temperatuur in evenwicht bij het (door de druk) verhoogde kookpunt blijven. Is er te weinig water dan schiet het opwarmen van met name van de metalen de boilerwand door. (de NTC zit vaak op die wand ter hoogte van het normale (hoge) waterniveau.)

Reden voor afslaan: te hoge temperatuur of niet dalen van de te hoge temperatuur bij koud water bijpompen.

Azijn kan, maar tast als het er lang mee in contact is de rubbers van ventielen en pompen aan. Citroenzuur en andere 'koffiemachine-ontkalker-zuren' zijn wat vriendelijker voor deze rubbers zeker als 'laten inwerken' op veel kalk noodzakelijk is.

Check nu eerst eens of er makkelijk water van de pomp in de open boiler komt.
naast de genoemde oorzaak van de dicht geslibde leiding naar de boiler zijn er nog ander oorzaken waardoor de pomp niet meer voldoende druk kan leveren om water tegen de stoomdruk in in de boiler te pompen: (Deze zijn moeilijk te beoordelen als je de pomp los test zonder die tegendruk.)

Oorzaken:
1) versleten (of door kalk vervuilde) 0-ringen in de plunjerpomp
2) Defecte diode die er voor zorgt dat de pomp normaal maar 50 slagen/ min maakt en genoeg tijd krijgt op zich na elke slag te vullen (Bij onderbroken diode doet de pomp niets? bij doorgeslagen (in beide richting geleidende) diode gaat de pomp te snel (100/min.) om effectief te pompen) (Deze diode zit of in het pomphuis of in de stuurschakeling)
3) het open blijven hangen van het overdrukventiel dat het teveel aan water dat de pomp naar de boiler probeert te pompen, waardoor de pompdruk te hoog oploopt, afvoert naar de watertank. (Dit ventiel zit aan de druk kant van de pomp en is op het terugvoerslangetje naar de watertank na, niet zichtbaar in de afbeeldingen van het Service manual.)