alle soorten en maten bitjes

Gestart door hansalmere, 26 december, 2014, 11:42:22

Vorige topic - Volgende topic

hansalmere

Hallo,

ik loop er vaak tegen aan dat sommige apparaten zulke afwijkende schroeven hebben en praat ik niet over torxs, dat je ze soms niet open kan krijgen. of je hebt een klein bitje maar de schroef zit heel diep, en juist van dat bitje is er geen langere versie beschikbaar.

ik ben eens nieuwsgierig hoe jullie dit oppakken.

met vriendelijke groet

RC Filmwijk Almere

Drambuie

Heel herkenbaar probleem.

Met de zoektermen "safety screw", "security screw" of "anti-theft screw" kom je de meeste varianten van deze "anti-repair-schroeven" wel tegen.
Het bijbehorende speciale gereedschap is doorgaans lastig te verkrijgen en te duur.

Met diverse maten lange dunnere "gewone" platte schroevendraaiers kom je toch vaak een eind door precies de juiste maat te kiezen waardoor hij toch klemt in de driehoek, gleuf of ster.
Zelf op een torx met centrale pin kan je zo vaak genoeg kracht zetten om de schroef los te draaien (of de centrale pin er uit te breken waardoor er toch een lange torx-schroevendraaier op past ;)).
Standaard heb ik, naast een setje "special bits", ook twee maten oude lange platte schroevendraaiers bij me, waarbij een stukje midden uit het blad gezaagd is.
Voor de elliptische Nespresso/Krups-schroeven gebruik ik een iets platgeslagen buisje in plaats van de tool die via Ebay.com verkrijgbaar is. 
De schroef met de 2 gaatjes in de collage/bijlage ben ik gelukkig nog niet tegengekomen, maar daarvoor zou ik ook een oude lange gewone platte schroevendraaier bewerken of 2 afgezaagde spijkers in een plat geknepen buisje vastzetten.
Omdat de schroeven meestal in plastic vastgedraaid zijn, valt de kracht die nodig is om ze los te krijgen wel mee.

Bij het weer in elkaar zetten gebruik ik bij voorkeur normale schroeven.

Tot nu toe is alles ter plekke open gegaan; alleen het buisje voor de Nepresso/Krups heb ik eerst thuis moeten maken aan de hand van een afdruk in een stukje kneedgum (poster-buddy's).

Drambuie, RC's Breda
Van iets dat stuk is leer je het meest.

sloterdijk-zuid

Hornbach verkoopt een setje van 110 allerlei rare bits van het merk Wisvo voor ong . 13 Eu. Reinier

Henk 2 leerdam

Dag Hans,

Als het schroeven in de diepte betreft gaat dat met de gangbare 1/4" bitjes en verlengschacht inderdaad niet goed.
Twee keer heb ik een 1/4" bitje op een oude schroevendraaier hardgesoldeerd, nadat ik de 1/4" zeskant had rondgeslepen tot 5mm Ø.

Tegenwoordig gebruik ik bijna overal de mini bitjes met 4 mm zeskant aansluiting voor.
De verlengschacht was slechts één keer te dik voor het smalle en diepe gat.
Die verlengschacht heb ik in de draaibank slanker gemaakt en is nu 6 mm Ø.
Bij Facom is ook een hoek pijpsleutel 4 mm leverbaar. Ideaal in combinatie met die kleine bitjes, maar die pijpsleutel is uitwendig nog ruim 7mm dik.
En ook voor Reinier: het Wisvo setje is kennelijk ook met 1/4" bitjes uitgerust. Het Meister setje van 13,95 € lijkt het meest  op mijn 4mm set.

MVG
Henk 2 Leertdam