Philips DVDR3570H blocking

Gestart door pavoordf, 17 januari, 2016, 22:33:35

Vorige topic - Volgende topic

pavoordf

Ik had deze week een DVD recorder op tafel waarvan de loader niet open wil wanneer er geen DVD of CD in zit. In het display komt dan de tekst "blocking". Volgens de handleiding door een mechanische oorzaak. Bij nadere analyse blijft de loader "plakken" aan het witte contrawieltje op de bovenkant. Het loopwerk is een en D5.2. Hiervan is geen exploded view beschikbaar
Iemand reparatie suggesties of link naar documentatie van het loopwerk

Drambuie

De spindelschijf (waarop de DVD bij het spelen rust) of het contra-wieltje bevat een magnetisch ringetje dat de de ander (waar ook een metalen ringetje in zit) tegen de DVD trekt zodra ze in elkaars buurt komen. Zo klemmen ze de DVD vast op de as.
De magnetische kracht neemt neemt exponentieel toe als metaal en magneet dichter bij elkaar komen. Dit gebeurt dus als er geen DVD tussen zit, waardoor het loopwerk niet loskomt als het moet zakken.

De meest simpele oplossing is op de spindelschijf een dun papieren (kunststof) ringvormig schijfje plakken waardoor de afstand zonder DVD ertussen iets groter wordt en het loopwerk wel loskomt.
Soms ligt de DVD daardoor iets te hoog om goed gelezen te kunnen worden of loopt hij aan. In dat geval zal je de papieren ring (ook) tegen het contra-wieltje moeten plakken.

Het blijft "trial and error" afhankelijk van het loopwerk.

Ik heb een dergelijk probleem ook een keer kunnen oplossen door het bruggetje/dekseltje waarin het contra-wielje "hangt" iets op te hogen met flinterdunne ringetjes tussen de schroeven. Zonder DVD konden spindel en contra-wieltje daardoor net niet meer tegen elkaar komen en blijven "plakken".

"Oplossingen" waar ik geen ervaring mee heb:
Soms "lukt" het de magneet te verzwakken, door deze een paar keer langs een sterke tegen-gepoolde magneet te halen.
De magneet uit-monteren en verzwakken door hen heet te stoken.
Het verzwaren van het loopwerk, waardoor de zwaartekracht wat meer meehelp. (ongeveer met het gewicht van een DVD!)
Het metalen ringetje vervangen door een dunner exemplaar of hem hoger in het contra-wieltje te krijgen door hem daarin op een dun kunststof ringetje te leggen.

succes.   
Van iets dat stuk is leer je het meest.