Hoe maak je een Repair Café uithangbord?

Gestart door Berto, 27 januari, 2012, 00:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Berto

Zoals bij elke startende Repair Café, moet er ook een uithangbord(schild) of spandoek gemaakt worden. De bezoekers willen weten waar het te doen is. Nu kan je dat laten doen in een textiel-bedruk-winkel. Ik vroeg een offerte aan; een spandoek van 1.8m bij 50 cm kostte 75 euro. Daar ons Repair Café Maastricht  nauwelijks geld heeft, maakte ik zelf een goedkoop uithangschild voor 5 euro per stuk. Hierbij de beschrijving.

Ga naar de bouwmarkt en koop een stuk triplex of (wit geplastificeerd) hardboard van 122cm bij 60 cm en 5mm dik. Zaag dat doormidden in 2 stukken van 30 hoog en 122cm breed . We hebben dan gelijk 2 uithangborden! Kosten hout; 6 euro. Koop ook twee watervaste viltstiften met een middel dikke punt, in de twee kleuren van der Repair Café logo. De triplex krijgt een toplaag van wit matte verf . Heb je die niet thuis staan, dan heb je daar nog een klein potje van nodig. En een kwast....

Om het iedereen gemakkelijk te maken heb ik van het logo een PDF computer bestand gemaakt. Je kan dit zw/w uitprinten op 6 kantjes A4 papier. Die je kan je dan naast elkaar plakken tot een vel van 120cm bij 30 cm. Dit past dus mooi op de houten borden. Hierbij de PDF:
http://dl.dropbox.com/u/36864020/RCposter2.pdf
Nu kan je de letters overtekenen op het hout; met of zonder carbon papier. Ik gebruikte een timmermanspotlood en drukte de lijntjes in het hout, waarna ik ze weer overtekende met de potlood.

Als alle letters mooi op het witte bord staan dan kan het invullen met de viltstiften beginnen. Doe het rustig aan; het is best wel een nauwkeurig werkje.
Als alles klaar is kan er een transparante afdek lak overheen. Ik heb nog 4 gaten in de hoeken geboord om een touw doorheen te halen. Zo kan het uithangbord op veel manieren opgehangen worden. Succes!!!