Reparatiefora bruin- en witgoed

Gestart door Martine, 09 februari, 2012, 09:51:17

Vorige topic - Volgende topic

Martine

Een potentiële vrijwilliger bij ons in Amsterdam-Oost wijst ons op het bestaan van een paar goeie fora voor reparaties aan bruin- en witgoed.

Voor witgoed: www.klusidee.nl
Voor bruingoed: www.circuitsonline.nl

Volgens ons contact zijn het keurige fora met veel deskundigheid, helemaal prima.
Vragen stellen en tips geven kan natuurlijk ook via het Repair Café-forum :-)

Bert

Groetjes,


Bert

Bert

Wasdrogers en later ook ander witgoed

Sinds eind oktober 2018 is het einde verhaal van het wasdrogers.nl/forum. De eigenaar heeft in een overspannen bui de stekker er uit getrokken, zonder dat de techneuten hier iets van wisten. Hij weigert ook in gesprek te gaan.

Dus heeft het technisch driemanschap het initiatief genomen en sinds vandaag een eigen forum opgestart.

De meeste problemen bij de wasdrogers zijn vaak terug te voeren op slecht onderhoud en falen van meestal dezelfde electronische componenten.

Deze onderdelen zijn vaak de relais of de spanningomzettertjes. De fabrikanten verwisselen alleen complete printen, die alleen al zo rond de 300 euro kosten. Daar komt dan nog uurloon en voorrijkosten bij.

De onderdelen kosten maar enkele euro's, maar het probleem is dat deze onderdelen alleen in grotere hoeveelheden leverbaar zijn.

Een van de oprichters van dit forum heeft de taak op zich genomen hiervoor een kleine webshop in te richten, om te kunnen voorzien in de enkele stuks behoefte.
https://www.maakmijnwitgoed.nl/zoeken?tag=AEG

Zo zijn de onderdelen voor de reparatie al voor rond de 7 euro inclusief verzendkosten in huis geleverd te krijgen. Zelf ben ik ook werkzaam in een repair cafe. Maar daar zie ik vanwege transport geen wasdrogers of ander witgoed voorbijkomen. En is het een uitdaging om op afstand mensen dusdanig te leiden, dat ze zelf de reparatie uit kunnen voeren via instructies middels een vraag en antwoordsessie. Dit alles in het gedachtengoed van het Repaircafé, alleen komt hier nog een extra dimensie bij. Want normaal is een reparatie door de grote wasdrogerfabrikanten vaak rond de 400 euro, wat door zelf te doen met een beetje handigheid voor 7 euro is te fixen. Voor 400 euro gaat een machine vaak op de schroothoop, maar voor 7 euro wordt dat toch heel wat anders.

https://forum.diyreparatie.nl

Intussen is sinds april 2022 dit forum ondergebracht in de community van Kieskeurig.nl

https://community.kieskeurig.nl/forum/14-wasmachines-en-wasdrogers/
Groetjes,


Bert

Bert

Met een wasdroger of wasmachine  ga je niet even naar het Repair Cafe.
Er zijn echter 2 hoofdoorzaken waarom witgoed het niet meer doet. En zeer dure servicediensten van de fabriek niet nodig zijn

Het gebrek aan onderhoud en defecten aan de elektronica. En vaak zijn het bekende componenten die stuk gaan.

Ook al ben je een zeer ervaren doe het zelf'er en heb je ook wel eens gesoldeerd, dan is het solderen van deze minicomponenten vaak een brug te ver.

Maar wel een zeer goedkope en duurzame oplossing, als er iemand is die deze vaardigheden wel in huis heeft. Want hoe snel of dit  witgoed in de vermaler gaat is onvoorstelbaar. De duurzaamheid is hier ver te zoeken. En dat is helemaal niet nodig.

Dit vraagt toch wel speciale vaardigheden. Als mensen met een defecte printkaart, die ik dan via het reparatieforum door wil sturen naar een Repaircafe,  In welk Repaircafe in zijn of haar buurt zit dan de medewerker met deze vaardigheden? Naar welk repaircafe kan ik ze doorsturen?

Zouden jullie dat willen melden?

Ik hoor graag in welke Repaircafe vrijwilligers zitten, die deze dure printen op vakkundige wijze zouden kunnen repareren.
Groetjes,


Bert

bennie

Citaat van: Bert op 27 februari, 2019, 12:29:48
Met een wasdroger of wasmachine  ga je niet even naar het Repair Cafe.


Dit geld ook voor vaatwassers, Deze hebben soms ook storingen die heel eenvoudig op te lossen zijn.
Hier is ook een mooi forum voor, namelijk vaatwasser.nl.
Ik zeg altijd, weggooien kan altijd nog.  ;)